vanochtend 589 ingeschreven gebruikers
Inloggen bestaande gebruiker

Aanmelden nieuwe gebruiker

Naar mobiele versie


OVER DEZE WEBSITE | FAQ (VGV)

Frequently Asked Questions (Vaak Gestelde Vragen)

 

 

Wij zijn dol op reacties, maar als je iets wilt vragen: misschien is je vraag al eens gesteld en staat hieronder het antwoord. Dat scheelt weer tijd! We hebben de vragen gesorteerd op onderwerp.

 


Spelfouten op deze website

 

Ik heb een spelfout ontdekt op de website

Dat is goed mogelijk, want deze website is door mensen gemaakt. Ontdek je een spelfout op deze website? Mail gerust. Dan doen we er iets aan. Maar voordat je mailt: kijk even in het woordenboek of op een taalwebsite of je vermoeden juist is.

 

 

Ik zie een spelfout in een advertentie

De kolom met advertenties wordt door Google verzorgd en de adverteerders hebben hun teksten zelf aangeleverd aan Google. Wij kunnen er niets aan doen. Je zou de adverteerder kunnen benaderen.

naar boven


Spellingadviezen

 

Hoe schrijf je...

We krijgen wel eens vragen hoe een woord eigenlijk geschreven hoort te worden. Soms hebben we geen tijd om daarop direct te antwoorden. We wijzen graag op de mogelijkheid om dit helemaal zelf op te zoeken, bijvoorbeeld op de Woordenlijst van de Nederlandse Taalunie: http://woordenlijst.org. Kijk ook op de pagina Links.

naar boven


Mailtjes

 

Het dagelijkse mailtje komt niet meer in mijn mailbox. Hoe komt dat?

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk:

 

a) Je hebt de test al lang niet meer ingevuld.

Als je twee maanden lang geen test meer hebt ingevuld, zetten we op jouw adres de mailtjesmachine stil. Je kunt nog steeds de test invullen en (na inloggen) in je profiel de mail weer aanzetten. Daarmee is het probleem verholpen.

 

b) Het mailtje belandt in een spamfilter

Sommige internetproviders hanteren scherpe criteria om mail te bestempelen als "spam". Het bericht is dan meestal in een aparte map geparkeerd, waar je het alsnog kunt ophalen. Kijk of je het spamfilter kunt aanpassen, door het e-mailadres noreply@beetjespellen.nl op de witte lijst te zetten. Daarmee is het probleem verholpen.


Mailproviders zoals Gmail hebben vaak (op de server) een spamfilter. Dat is een ander spamfilter dan het filter dat je misschien op je computer hebt ingesteld (in Outlook bijvoorbeeld). Als op je computer geen spam is gevonden, kan het mailtje al op de Gmailserver zijn afgevangen. Gmail legt zelf uit hoe je dat kunt aanpassen:
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=nl&answer=6579
Bij veel andere mailproviders zijn ook van deze instellingen mogelijk.

 

Waarom kan ik het ontvangen mailtje niet beantwoorden met een reactie?

De afzender van het dagelijkse mailtje is noreply@beetjespellen.nl, een adres waarheen je geen post kunt verzenden. Dat hebben we expres gedaan, omdat we anders na elke verzending honderden foutmeldingen krijgen door volle postbussen of afwezigheidsberichten.

Als je wilt reageren, ga dan naar de pagina Contact.

naar boven


Testprobleem

 

Ik had het goede antwoord aangeklikt, maar de computer zegt dat ik een (lager gelegen) fout antwoord heb gegeven.

Waarschijnlijk moest je na het aanklikken van het juiste antwoord de pagina opschuiven om de volgende vraag of de Verzendknop in beeld te krijgen. Sommige toetsbewegingen hebben ook invloed op het geselecteerde antwoord. Zonder het te weten, verander je het antwoord.

 

Ons advies: gebruik niet het toetsenbord om de pagina te verschuiven, maar doe het met de muis.

naar boven


Moeilijker, makkelijker?

 

Kan de dagelijkse test niet wat moeilijker?

Beetje Spellen is bedoeld voor mensen die problemen hebben met de basisbenodigdheden van de Nederlandse spelling. Als je dit allemaal al snapt, kijk dan eens bij Beter Spellen. Misschien is dat wat je zoekt.

naar boven


Statistieken

 

Kan ik zien of mijn score beter wordt in de loop van een paar weken?

Ja. Op de pagina Scoreverloop zie je hoe de test landelijk is ingevuld: per dag een verticale groene balk. Bij veel webbrowsers kun je het percentage aflezen als je de muis over zo'n balk beweegt.

 

Als je de website bekijkt met een gewoon beeldscherm (niet met een mobiele telefoon), zie je onder de groene balken een weekgemiddelde en het gemiddelde aantal deelnemers per dag in die week. In de kolom geheel rechts zie je de gemiddelde score van de laatste zes weken en het gemiddelde aantal deelnemers van de laatste zes weken.

 

Als je ingelogd bent, zie je in een tweede blok met staafdiagrammen jouw persoonlijke score. Hier zie je ook weekgemiddeldes en een totaalgemiddelde van de laatste zes weken. Als je in de afgelopen weken een test hebt overgeslagen, kun je die test alsnog invullen.

 

Het scoreverloop kijkt niet verder terug dan zes weken, omdat dit de pagina (en de hele website) erg langzaam zou maken, waar alle gebruikers last van zouden hebben.

naar boven


Pijltjestoetsen en muis

 

Moet ik precies op die rondjes klikken?

Nee, je mag ook op het antwoord klikken. Je ziet dat het keuzerondje dan wordt ingevuld.

 

 

Ik zie alleen de eerste twee vragen. Waar is de rest?

De pagina past niet helemaal op je scherm. Je kunt de vragenlijst omlaag schuiven (scrollen), bijvoorbeeld met de schuifbalk aan de rechterkant of met het muiswiel van je muis.

 

 

Ik kan de test niet doorschuiven met de pijltjestoetsen.

 Dat klopt. Sommige deelnemers gebruikten de pijltjestoetsen om de test door te scrollen, maar zagen niet dat daarmee ook een ander antwoord werd gekozen. We hebben daarom de pijltjestoetsen geblokkeerd als je bezig bent met het invullen.

 

Als je echt wilt scrollen met de pijltjestoetsen, klik dan even in de pagina, in de ruimte rechts naast de antwoorden.

naar boven


Oude tests

 

Kan ik een gemiste test alsnog invullen?

Ja, dat kan. Als je een paar dagen vrij was en daardoor niet kon meedoen, kun je achteraf de test van die dagen alsnog invullen, mits de test minder dan 14 dagen oud is. Dat kan op verschillende manieren:

 

Via de pagina Scoreverloop

- Zorg dat je bent ingelogd.

- Ga naar de pagina Scoreverloop (bij DAGELIJKSE TEST).
- Klik in de onderste grafiek op INHALEN om de gemiste test in te halen.

 

Via de pagina Antwoorden

- Zorg dat je bent ingelogd.

- Ga naar de pagina Antwoorden (bij DAGELIJKSE TEST).

- Blader met de bladerknoppen bovenaan de pagina naar andere dagen.

- Als je bij een gemiste test komt, worden de antwoorden niet direct zichtbaar.

- Klik op de link om naar de test van die datum te gaan.

 

 

Hoe hebben alle andere deelnemers de test ingevuld?

Op de pagina Antwoorden kun je zien wat de juiste antwoorden van eerdere tests waren en welke antwoorden door de duizenden deelnemers zijn ingevuld.

Als je ingelogd bent, krijg je de antwoorden niet direct in beeld als je de betreffende test nog niet hebt ingevuld (geldt voor de laatste twee weken). Je krijgt dan de kans om de test eerst zelf in te vullen.

naar boven


Testdagen en -tijden

 

Waarom is er geen nieuwe spellingtest op zaterdag en zondag?

Het is de bedoeling dat mensen hun werkdag of schooldag starten met de dagelijkse test van Beetje Spellen. Dat gebeurt ook op grote schaal, vaak met het e-mailadres van de zaak of school.

 

 

Waarom is er na middernacht nog geen nieuwe test?

Om 04.00 uur 's morgens wordt door een robot de nieuwe test samengesteld, waarna het versturen van de mailtjes van start gaat. Dit tijdstip is gekozen omdat het dan vrij rustig is op de webserver en omdat er dan geen conflict kan zijn met kloktijden bij de wissel tussen zomertijd en wintertijd. Als je 's nachts vóór 04.00 uur de test wilt doen, zie je de test van de vorige dag.

 

 

Waarom komt het mailtje zo vroeg?

De verzending van het dagelijkse mailtje begint al om 04.00 uur (Nederlandse tijd). Dan is het op de webserver nog relatief rustig. De verzending van tienduizend mailtjes duurt ruim een uur en dat aantal groeit nog steeds. We willen wel op tijd iedereen bereiken.

Als je telefoon piept bij deze vroege mailtjes, kijk dan eens of je dat geluid kunt uitschakelen.

naar boven


Mobiel internet

 

Is er een speciale versie voor mobiele telefoons met internet?

Ja, als je een iPhone hebt of een telefoon met Windows Mobile, krijg je waarschijnlijk automatisch een compacte versie van de website te zien. De pagina's zijn anders ingedeeld met het menu onderaan, zodat je de breedte van je telefoondisplay optimaal gebruikt. Deze versie laadt ook sneller dan de grote versie, omdat sommige functies zijn weggelaten.

Als je niet automatisch deze compacte versie te zien krijgt, ga dan naar www.beetjespellen.nl/mob/ en zet dat adres bij je mobiele favorieten.

naar boven


Aanmelden en inloggen

 

Het inloggen lukt niet. Ik weet zeker dat ik de juiste gegevens gebruik.

De website maakt gebruik van cookies. Als je webbrowser is ingesteld om geen cookies te accepteren, kun je helaas niet inloggen op Beetje Spellen. Wijzig de instellingen van je browser.

 

 

Kan ik meerdere personen op 1 adres inschrijven?

Nee, het is niet mogelijk om met één e-mailadres meerdere mensen aan te melden, omdat het e-mailadres ook meteen de inlognaam is. Misschien kun je voor de andere liefhebbers bij je internetprovider een (gratis) eigen e-mailadres aanvragen. Je kunt ook bij (bijvoorbeeld) Hotmail of Gmail een gratis adres aanmaken.

 

Je kunt wel de test meerdere keren invullen, maar dan telt alleen de eerste keer mee voor je persoonlijke score.

 

 

Kan ik de test meer dan één keer doen op één inlog?

Ja, dat kan. Nadat je de test hebt ingevuld en de score hebt bekeken, kun je (onderaan de pagina) klikken op "Klik hier om de test nog eens te doen". Daarna krijg je dezelfde test weer te zien. Laat bijvoorbeeld een leerling de antwoorden invullen en op Verzend klikken. Je ziet wat deze leerling goed en fout deed.

Dit kun je eindeloos herhalen. Alleen de eerste serie van vier antwoorden telt mee voor je persoonlijke score. De rest wordt niet opgeslagen. 

 

 

Ik moet elke dag opnieuw inloggen. Kan dat ook vanzelf?

Als je onder de inloggegevens aanvinkt 'onthoud mij op deze computer', hoef je niet elke keer opnieuw in te loggen. Omdat dit werkt met een cookie, moet jouw webbrowser zijn ingesteld op 'cookies toestaan' en moeten cookies niet telkens (automatisch) worden opgeruimd.

 

Bij Internet Explorer 7 regel je de instellingen voor cookies via het menu Extra, Internetopties. Kies het tabblad Privacy en schuif de regelaar in de stand Normaal. Klik daarna op OK.

 

Als dit niet voldoende helpt, ga dan nogmaals naar het menu Extra, Internetopties. Kies het tabblad Privacy en klik daar op de KNOP Geavanceerd. Zet een vinkje bij Automatische cookieverwerking opheffen.

 

 

Wanneer moet ik uitloggen?

U hoeft alleen maar uit te loggen als iemand anders de test gaat doen op dezelfde computer zonder de webbrowser af te sluiten. Met uitloggen wordt je cookie verwijderd, net als bij het sluiten van de webbrowser (als je niet gekozen hebt voor 'onthoud mij op deze computer').

 

Als je bij het inloggen hebt gekozen voor 'onthoud mij op deze computer', kies dan niet voor Uitloggen, maar sluit gewoon het venster als je klaar bent. Dan ben je volgende keer nog steeds ingelogd.

 

 

Kan ik iemand anders aanmelden?

Iedereen moet zichzelf aanmelden. Je kunt wel een e-mail versturen, waarmee je iemand uitnodigt om mee te doen met Beetje Spellen. Kijk op de pagina Nodig iemand uit. Let op: je stuurt hiermee alleen een uitnodiging aan iemand, die zich daarna nog wel zelf moet aanmelden. Anders zouden we ons schuldig maken aan spammen (ongevraagde mail sturen).

 

naar boven


Aanmeldgegevens

 

Ik ben mijn wachtwoord kwijt.

Je kunt je wachtwoord opvragen:

- Ga naar de pagina "Inloggen" (onder DAGELIJKSE TEST).

- Vul het e-mailadres in waarmee je je al eens hebt aangemeld.

- Vul geen wachtwoord in.

- Klik op Inloggen.

Je krijgt een mailtje met je inloggegevens.

 

 

Ik wil mijn wachtwoord of naam wijzigen.

Je kunt je wachtwoord en je naam aanpassen:

- Zorg dat je ingelogd bent op de website.

- Ga naar "Profiel" in de linkerkolom (onder DAGELIJKSE TEST).

- Vul je nieuwe wachtwoord of naam in.

- Klik op Verzend.

 

 

Ik heb een nieuw e-mailadres, maar dat kan ik niet aanpassen bij Profiel. Wat nu?

Het e-mailadres heeft een belangrijke functie: het is je unieke aanmeldnaam en het is het adres waar de dagelijkse mailtjes naartoe gestuurd worden. Daarom is bij de aanmaak van je account een extra controle gedaan met een bevestigingscode per e-mail.

We willen de pagina Profiel niet nodeloos ingewikkeld maken en daarom kun je het e-mailadres niet wijzigen. Als het echt nodig is, stuur ons dan vanaf je nieuwe e-mailadres een e-mail met daarin: je oude adres en je nieuwe adres. Dan proberen wij het voor je te regelen. Ons adres staat op de pagina Contact.

naar boven


Afmelden of mailtjes stopzetten

 

Ik wil de dagelijkse mailtjes (tijdelijk) niet meer ontvangen.

De dagelijkse mailtjes zijn niet bedoeld om je te pesten of te spammen, maar ze zijn ervoor bedoeld dat je eraan denkt om de dagelijkse test te doen. Als je dat op een andere manier onthoudt, kun je de mailtjes ook stopzetten:

- Zorg dat je ingelogd bent op de website.

- Ga naar "Profiel" in de linkerkolom (onder DAGELIJKSE TEST).

- Verwijder het vinkje bij "Stuur mij een mail als er een nieuwe test klaarstaat".

- Klik op Verzend.

Je kunt nog steeds elke dag de test doen en je score in de gaten houden.

 

 

Hoe meld ik me af?

Als je wilt stoppen met de dagelijkse test (omdat je bijvoorbeeld altijd alle antwoorden goed hebt), kun je je deelname als volgt stopzetten: 

- Zorg dat je bent ingelogd op de website.

- Kies "Deelname stoppen" in de linkerkolom (onder DAGELIJKSE TEST).

- Kies "Deelname stoppen" in de tekst op de pagina. 

 

naar boven




Vaak gestelde vragen - - REACTIES OF TIPS - - Instellingen aanpassen

Beetje Spellen is een initiatief van

 Martin van Toll Producties